Nog altijd krijg ik er een kick van als we iemand aannemen of enthousiasmeren.
‘Nog altijd krijg ik er een kick van als we iemand aannemen of enthousiasmeren.’ Ellen Knaven (46) is recruiter bij Azora. Ze laat mensen graag kennismaken met de zorg en denkt daarbij vooral in mogelijkheden.
‘Mensen spraken die behoefte aan ons uit: ze wilden graag eens meelopen in de zorg.’ Daarom bedacht Ellen samen met haar collega’s binnen team Arbeidsmarktcommunicatie “Beleef de zorg”: een dag waarop één van Azora’s locaties haar deuren opent voor mensen van buitenaf. ‘Iedereen is dan welkom om binnen te komen lopen. Als mensen ook graag meekijken in de zorg bij de bewoners en gebruik willen maken van een rondleiding, moeten zij zich vooraf even opgeven. De bewoner mag er natuurlijk geen last van hebben en dus houden we het klein, meestal komen er hooguit tien mensen. De praktijkopleider, teammanager en ik verwelkomen de deelnemers, drinken samen met hen een kopje koffie en leiden ze vervolgens rond. Soms vertellen zorgmedewerkers over hun werk. Als deelnemers willen, kunnen ze ter plekke de opleidingsmogelijkheden met de praktijkopleider bespreken.’
“‘Ik merk dat mensen die de zorgwereld niet kennen vaak een heel ander idee hebben bij een verpleeghuis. Ik laat ze daarom liever op een laagdrempelige manier een psychogeriatrische afdeling zien.”
Liever laagdrempelig laten zien
Met een rondleiding krijgen mensen een beter beeld van de zorg en dat vindt Ellen belangrijk. ‘Ik merk dat mensen die de zorgwereld niet kennen vaak een heel ander idee hebben bij een verpleeghuis. Ik laat ze daarom liever op een laagdrempelige manier een psychogeriatrische afdeling zien. De deelnemers hebben het er daarna misschien nog eens over op een verjaardag of zien Azora ergens voorbijkomen en denken: oh ja, daar was ik toen. Soms geeft het mensen een zetje om serieus een baan in de zorg te overwegen. In dat opzicht vult “Beleef de zorg” wel vacatures op, maar voor mij is de beeldvorming van de zorg de belangrijkste drijfveer.’
Vanuit “Beleef de zorg” zien Ellen en haar collega’s een groot aantal sollicitanten voor het maatwerktraject tot zorgondersteuner, een traject dat zij samen met het Graafschap bedachten en ontwierpen. ‘Dat is voor mensen die een overstap naar de zorg overwegen, maar de twee tot drie jaar durende beroepsbegeleidende leerweg (BBL) te heftig vinden. Zij hebben acht tot tien avonden les aan het Graafschap College en passen wat zij leren meteen toe in de praktijk samen met een buddy. Als ze alle lessen onder de knie hebben, mogen ze zelfstandig bewoners wassen, aankleden en helpen bij de toiletgang. In de thuiszorg geven ze soms ook medicatie en binnen een intramurale setting helpen ze met verplaatsingen, bijvoorbeeld vanuit bed naar een stoel.’ Azora biedt deze zorgondersteuners een contract aan van een half jaar. ‘Daarin kunnen ze rustig ervaren of de zorg écht iets voor ze is en andersom kijken wij ook of er een match is. Heel vaak zien we dat deze mensen uiteindelijk ook nog voor een BBL-traject kiezen.’
"Een sollicitant die met plezier bij Azora komt werken, heeft ook weer een positieve invloed op de bewoner. Daar doe ik het voor."
Aandacht die aansluit
Ellen ervaart veel vrijheid in haar vak. Ze wil graag iets voor een ander en de maatschappij betekenen. ‘Ik houd van uitdagingen en denk vaak in mogelijkheden en kansen. Het enthousiasmeren en aannemen van een nieuwe collega voor een baan in de zorg verveelt nooit. Ik krijg daar nog altijd een kick van, zeker bij functies die we moeilijk ingevuld krijgen. Ik ben dan blij voor de bewoner, sollicitant, collega’s én voor Azora. Een sollicitant die met plezier bij Azora komt werken, heeft ook weer een positieve invloed op de bewoner. Daar doe ik het voor.’
Een belangrijk onderdeel van een sollicitatieproces is het opstellen van de vacaturetekst. ‘Daarvoor spreek ik eerst met de vacaturehouder, vaak een teammanager. Wat zoekt die precies? Wat zijn de werktijden? Welke kwaliteiten moet de sollicitant hebben? Die dingen beschrijf ik vervolgens zo toegankelijk mogelijk. Ik benoem bijvoorbeeld een dagelijkse werksituatie en citeer een bewoner of collega. Een vacaturetekst komt vervolgens online en daar reageren mensen op. Er volgen gesprekken met kandidaten en uiteindelijk nemen we vaak iemand aan.’
In dat sollicitatieproces heeft Ellen aandacht voor de sollicitant en de teammanager. ‘Ik vind het belangrijk om dichtbij de kandidaat te zijn. Dit betekent korte lijnen tussen recruitment, de sollicitant en de teammanagers. De teammanagers ken ik goed, ik begrijp voor welke uitdagingen ze staan. Ik weet bijvoorbeeld waar ze nog een verzorgende individuele gezondheidszorg (VIG) nodig hebben en neem dat bij een open sollicitatie in het gesprek met de kandidaat mee.’
"We doen ons belangrijke en mooie werk samen in de gemoedelijke sfeer van de Achterhoek. Daar ben ik trots op en op die warme manier ontvang ik graag mensen in onze organisatie."
Uitzien naar komst
Die aandacht blijft bestaan, ook nadat iemand is aangenomen. ‘De mensen die nieuw in dienst komen, ontvangen twee weken voordat zij starten een welkomstkaartje. Op de achterkant staat met de hand geschreven: “Leuk dat je onze nieuwe collega wordt. We zien uit naar je komst.” Ook ontvangen ze een uitnodiging voor een welkomstbijeenkomst waarin zij Azora beter leren kennen. Die bijeenkomst organiseren we iedere maand en staat in het teken van kennismaken: ze ontvangen een klein welkomstpakket, krijgen toegang tot ons intranet, maken kennis met de bestuurder en horen over de mogelijkheden binnen Azora. Zo weten ze dat Azora uit meer bestaat dan hun eigen afdeling en maken ze gelijk kennis met de hele organisatie. We doen ons belangrijke en mooie werk samen in de gemoedelijke sfeer van de Achterhoek. Daar ben ik trots op en op die warme manier ontvang ik graag mensen in onze organisatie.’